Terminale
TSTI2D4 ARCHI ETLV/LV1
WEDNESDAY AND THURSDAY
WEDNESDAY AND THURSDAY
Consolider un niveau B1/B1+ du CECRL (certaines compétences peuvent tendre vers B2).
Être capable de s’exprimer avec précision à l’oral et à l’écrit, y compris dans un contexte technologique.
Comprendre et produire des discours plus structurés, argumentés et nuancés.
Utiliser un vocabulaire adapté au domaine STI2D et aux projets techniques.
Renforcer la capacité à travailler en autonomie et à présenter un projet en anglais.
Arts et pouvoir
Citoyenneté et mondes virtuels
Fictions et réalités
Innovations scientifiques et responsabilité (très lié à STI2D : énergie, environnement, innovations)
Diversité et inclusion
Identités et échanges
Territoire et mémoire
Voyages, territoires et frontières
En terminale STI2D, on privilégie souvent Innovations scientifiques et responsabilité + Citoyenneté et mondes virtuels (lien avec numérique et IA) + Voyages, territoires et frontières (mobilité internationale, échanges).
Compréhension orale
Comprendre l’essentiel et les détails d’un discours ou document technique/culturel authentique.
Compréhension écrite
Lire et analyser un article technique ou de société, repérer les idées clés et arguments.
Expression orale en continu
Présenter clairement un projet technique, défendre un point de vue, raconter une expérience.
Interaction orale
Dialoguer sur un sujet technique ou d’actualité, reformuler, clarifier, questionner.
Expression écrite
Produire un rapport ou un texte argumentatif structuré (introduction, développement, conclusion).
1h/semaine en co‑animation prof d’anglais / prof techno.
Activités typiques :
Présenter un prototype ou une maquette en anglais.
Rédiger et présenter la fiche technique d’un projet.
Faire un diaporama technique bilingue.
Simuler une soutenance devant un « client » anglophone.
Contrôle continu : basé sur la moyenne des évaluations CECRL.
Épreuve terminale orale (LV1) :
Durée : 10 à 15 minutes.
Compréhension et expression sur un des axes étudiés.
Appui sur un document choisi par l’élève + documents complémentaires.
ETLV : intégré à l’évaluation technologique.
En début d’année, chacun d’entre vous a un rapport différent avec l’anglais : certains se sentent déjà à l’aise, d’autres trouvent la matière plus compliquée, certains l’utilisent chez eux ou en voyage, d’autres seulement à l’école.
Ce questionnaire sert à mieux comprendre :
ce que vous savez déjà faire,
ce que vous aimez ou non,
vos envies et vos inquiétudes pour cette année,
la place que l’anglais occupe pour vous dans la vie quotidienne.
Il ne s’agit pas d’une évaluation, mais d’un outil pour que je puisse adapter mes cours, mes projets et mes activités. Plus vous répondrez honnêtement et en détail, plus cela m’aidera à rendre les cours intéressants et utiles pour vous.
Vocabulary and Accent: Many students perceive their vocabulary as a strength, with some also noting a good accent.
Oral Comprehension and Communication: Several students feel confident in understanding spoken English and engaging in oral communication.
Motivation: Some students express strong motivation to learn and improve their English.
Writing and Grammar: A significant number of students struggle with written English, including grammar, conjugation, and sentence construction.
Accent and Fluency: While some consider their accent a strength, others identify it as a weakness, alongside difficulties with speaking fluently or stuttering when the teacher speaks too quickly.
Listening Comprehension: Some students mention difficulties with oral comprehension, especially when the pace is fast.
Future Studies and Career: Many students see English as crucial for future studies, especially if they plan to study abroad, and for their future careers, particularly in international commerce.
Travel and Personal Growth: Improving English is linked to opportunities for travel and personal growth, such as watching series without subtitles or playing international football.
Academic Success: Students hope to achieve good grades in English for the baccalaureate and to improve their overall academic performance.
Oral Exams and Participation: A common fear is performing oral presentations or participating in class, especially for those who feel their English isn't good enough.
Lack of Progress and Bad Grades: Students worry about not improving their English or receiving poor grades, which could affect their future academic or professional aspirations.
Grammar and Conjugation: Difficulties with verbs and conjugations are a recurring concern that students perceive as obstacles.
Relationship with English:
Classroom-Dependent Learning: Many students primarily learn English within the classroom setting, with limited exposure outside of it.
Engagement Through Media: A significant number of students engage with English through various media, such as watching movies or series (sometimes with subtitles), listening to music, and playing video games.
Travel Experiences: Some students have had travel experiences to English-speaking countries, which they used to practice and test their English skills.
Desire for Improvement: Despite varying levels of engagement, there
Renforcer la confiance à l’oral :
Mettre en place des activités de prise de parole sans pression afin d’aider les élèves, en particulier les plus hésitants, à gagner en assurance.
Favoriser le travail en binôme et les discussions en petits groupes pour réduire l’anxiété.
Enrichir le vocabulaire :
Intégrer des exercices ciblés d’acquisition de vocabulaire en lien avec leurs centres d’intérêt et leurs projets futurs.
Exploiter leur engagement déjà présent avec les médias en anglais (films, musique, jeux vidéo) pour introduire du vocabulaire en contexte.
Valoriser les acquis :
Proposer des activités qui s’appuient sur leurs compétences en communication orale, comme les débats ou les présentations sur des thèmes qui les motivent.
Utiliser des supports authentiques en anglais (par exemple, de courtes vidéos ou des paroles de chansons) pour développer davantage leurs compétences de compréhension.
Accompagnement personnalisé :
Fournir un retour individualisé et un soutien spécifique, en particulier pour les élèves de niveau A1/A2 et ceux qui « ne sont pas sûrs » de leur niveau, afin de les aider à identifier leurs axes de progression.
Encourager les élèves ayant voyagé à partager leurs expériences pour inspirer et motiver leurs camarades.
Boost Oral Confidence:
Implement low-pressure speaking activities to help students, especially those who are hesitant, gain confidence.
Encourage pair work and small group discussions to reduce anxiety.
Expand Vocabulary:
Integrate targeted vocabulary-building exercises relevant to their interests and future plans.
Utilize their existing engagement with English media (movies, music, video games) to introduce new vocabulary in context.
Leverage Existing Strengths:
Incorporate activities that capitalize on their oral communication skills, such as debates or presentations on topics they find engaging.
Use authentic English materials (e.g., short videos, song lyrics) to further develop their comprehension skills.
Personalized Support:
Provide individualized feedback and support, particularly for students at A1/A2 levels and those who are "not sure" of their level, to help them identify specific areas for improvement.
Encourage students who have travelled to share their experiences to inspire and motivate others.
What / where / when / who ?
What is your project about ?
Who did you work with ?
When and where did you do this project ?
Quoi / où / quand / qui ?
Quel est ton projet ?
PRONOTE : "L'élève sait démontrer sa maîtrise de son sujet. Il ne montre qu'il sait de quoi il parle. Il sait situer son sujet dans l'espace et dans le temps et par rapport à l'autrui."
Hello. My name is ________
Today I have chosen to talk to you about ____
I carried out this project in ________
The aim of the project was to _______
We had to ________
How / why... ?
What did you like about this project ?
What was difficult and complicated about this project ?
What did you learn ?
Comment / pourquoi… ?
Qu’as-tu aimé dans ce projet ?
Qu’est-ce qui a été difficile et compliqué dans ce projet ?
Qu’as-tu appris ?
PRONOTE : "L'élève sait poser des questions à propos du sujet choisi. Il sait problématiser, contraster et comprarer pour mieux analyser son sujet. "
First of all we brainstormed, looked for ideas.
Then we _____
Afterwards we _____
At the end of the project we _____
We had to ____
How do you feel about this project ?
What are you proud of ?
Que ressens-tu par rapport à ce projet ?
De quoi es-tu fier / fière ?
PRONOTE : "L'élève sait offrir un avis personnel sur le sujet, exprimer son ressenti et formuler les hypothèse style : ce que j'ai appris et ce que je ferais différement la prochine fois... ses espoirs pour l'avenir etc.
I really enoyed this project because...
However, it was difficult to...
I found it difficult to...
I learned a lot about....(noun)
I learned to... (verb)
I think that next time I will...
If I had to do it again I would...
These are the projects you have chosen to present.
DESCRIBE AND DEFINE YOUR PROJECT
ANALYSE YOUR PROJECT
TELL THE STORY OF YOUR PROJECT
ASK QUESTIONS ABOUT YOUR PROJECT
STRENGTHS / WEAKNESSES / PROCESS
REFLECT AND REACT TO YOUR PROJECT
EMOTIONS AND FEELINGS ABOUT THIS PROJECT
Écoutez attentivement l’audio.
Questions : What does it talk about? Who’s speaking?
Notez quelques mots-clés.
Regardez et écoutez.
Comparez avec vos premières idées : qu’est-ce qui devient plus clair avec les images ?
Vocabulaire à "piquer" pour vos présentations vendredi ?
Discussion : Why am we showing you this video?
Lien avec le thème du cours / ce que vous allez apprendre.
PHRASES ET EXERCISES A SUIVRE !
Un pont routier innovant en acier
La poutre rectangulaire en béton moderne
Ce puissant panneau solaire vert
Un outil de mesure allemand précis
Ces solides tuyaux circulaires en fibre de carbone
Les deux capteurs électroniques avancés et invisibles
Trois grands cadres en bois fiables
Une boîte murale électrique légère en plastique
Deux petites éponges de ponçage noires
Un thermostat d’appareil frigorifique robuste pour l’électricité
Un minuscule rivet en acier inoxydable
Un outil d’ébavurage Bosch bleu
Un capteur électronique de niveau d’eau coûteux
Mon professeur d’anglais jeune, grand et fantastique
Ton devoir de maths vraiment difficile
Ce bâtiment d’enseignement high-tech incroyablement grand
La salle informatique spécialement conçue
Les trois meilleurs programmes informatiques d’anglais pour apprendre l’anglais
Mes deux recettes de gâteaux anglais préférées
Une grande bouteille de vieux vin français de qualité
Draw the object described below and label the different parts of the object.
The mystery object is a metal container which is used for boiling water.
It consists of 4 main parts: a vessel, a lid, a spout and a handle.
The vessel is 7 inches high.
It is hollow and spherical in shape.
The base is flat and circular.
It has a diameter of 6 inches.
On the top of the vessel, there is a convex lid with a plastic knob in the middle.
The lid is 5 inches in diameter.
Above the lid is a curved handle which is covered with plastic at the middle part.
At the side of the vessel is a conical spout for pouring water out of the vessel.
Draw the object described below and label the different parts of the object.
The mystery object is a small electrical appliance.
It consists of 5 main parts: a body, two slots, a lever, a control knob, and a crumb tray.
The body is rectangular with rounded edges.
The two slots are on the top surface and are rectangular in shape, each about 1 inch wide.
On the side of the body, there is a lever that you press down to start toasting.
Next to the lever, there is a control knob used to adjust the browning level.
At the bottom, there is a removable crumb tray to collect crumbs.
The object is about 7 inches long, 5 inches wide, and 6 inches high.
Its exterior is made of stainless steel, but the lever and control knob are made of black plastic.
There are ventilation holes on the sides to prevent overheating.
It stands on four small rubber feet to stop it from sliding.
Draw the object described below and label the different parts of the object.
The object consists of 6 main parts: a body, a paper tray, a paper output slot, an ink cartridge compartment, a control panel, and a power button.
The body is rectangular and usually made of plastic.
The paper tray is located at the back or bottom and is used to hold sheets of paper.
On the front side, there is a paper output slot where the printed pages come out.
Inside the body, there is an ink cartridge compartment that holds the ink cartridges.
On the top or front, there is a control panel with buttons and sometimes a small screen to choose functions.
There is also a power button to switch the machine on and off.
The object is about 16 inches wide, 12 inches deep, and 6 inches high.
It is usually black or white, and its surfaces are smooth.
It has moving parts inside to pull paper and spray ink.
The back side often has cables or wireless connection ports.
Draw the object described below and label the different parts of the object.
This object is made to bring light to a small area, like a desk or a workbench.
It usually has a round base made of metal or heavy plastic, about 6 to 8 inches wide, to stay in place.
The arm is long and thin, shaped like two or three straight bars, often made of aluminium or steel, connected with springs and screws.
The head is a cone or dome shape, about 5 inches wide, and it can turn in different directions.
You can move the arm up, down, and sideways because of the springs and hinges.
It works with electricity: you plug it in and switch it on.
Inside the head, there is a lightbulb that gives a bright, focused light.
Most are black, white, silver, or red, sometimes with a shiny finish or matte paint.
The whole object is about 20 to 30 inches high when fully open.
The design lets you put the light exactly where you need it, for reading, drawing, or working.
This object is called an angle-poise lamp.